Eerste indruk van Namibi - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Inge Hoornenborg - WaarBenJij.nu Eerste indruk van Namibi - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Inge Hoornenborg - WaarBenJij.nu

Eerste indruk van Namibi

Blijf op de hoogte en volg Inge

02 Maart 2017 | Namibië, Windhoek

Geachte Nederlanders en andere geïnteresseerden,

Het is vandaag mijn derde dag dat ik weg ben uit Nederland. Op 27 februari ben ik samen met drie andere verpleegkunde studenten naar Namibië (Namibia) gevlogen. Dit was al met al een vlucht van 11 uur moet een overstap in Frankfurt, van die 11 uur heb ik ongeveer negen uur geslapen. Op 28 februari zijn we aangekomen in Namibia en zijn we opgehaald door Herman, de eigenaar van de backpackers accommodatie waar we verblijven. De eerste indruk? Geweldig! Geen drukke steden, heel veel groen en wat vooral erg indrukwekkend was, was de stilte. Van het vliegveld naar de hoofdstad Windhoek is het nog ongeveer 45 kilometer rijden, wat zeker geen straf was met het prachtig steeds veranderende uitzicht.

Eenmaal aangekomen in Windhoek (de kleine hoofdstad van namibië) heeft Herman ons het appartement laten zien waar we de komende drie en een halve maand verblijven. We hebben een grote keuken, ideale woonkamer (met drie grote banken), een badkamertje en een slaapkamer waar ik samen met Carlot en Eline een kamer deel. Het huis heeft een grote poort en een muur er om heen voor de veiligheid. En het alles fijnst is nog dat ze een lounge plek hebben naast het zwembad. Of terwijl alles wat we nodig hebben.

Dinsdag middag zijn we door Herman naar de stad gebracht (5 minuten met de auto, ook prima te lopen) om de eerste boodschappen te halen voor het avondeten. Eenmaal thuis begonnen aan ons avondmaal, echter was dit nog niet echt een geweldig succes. Een deel van de pannen zijn scheef, we hadden alleen een groot broodmes om de aardappels en uien te schillen en snijden en we waren de kruiden vergeten voor de gehaktballen. Nou ja, het eten was dan niet voor herhaling vatbaar maar we hadden onze buiken weer vol en daar ging et om.

Dag twee (1-3-2017) was een erg nuttige dag. We hebben uitgeslapen en zijn toen naar de stad gegaan om een simkaart te kopen, deze koste toch wel 7 Namibische Dollar (14 dollar = 1 euro). Weer thuis hebben we eigenlijk niks anders gedaan dan in de zon liggen.
Aankomende vrijdag hebben we een gesprek met onze stagebegeleider bij de universiteit van Windhoek over hoe het volgende week allemaal geregeld gaat worden. Vanaf 6 maart gaan we namelijk stage lopen in het Windhoek Central Hospital voor een paar weken. Daarna gaan we naar het Katutura Hospital.

Vandaag zijn we verder gaan kijken in de stad. We hebben op het terras een lekker verfrissend drankje gedronken en ik heb twee korte broeken gekocht voor 200 Dollar (toch wel 15 euro). Helaas zijn er vandaag wat meer wolken dus zijn we niet in staat om lekker in de zon te gaan liggen.

Nog een paar leuke feitjes:
- Gemiddeld is het hier overdag 30 graden.
- S’ nachts koelt het hier een beetje af naar 15/18 graden.
- We worden door de lokale bewoners nog flink nagekeken met onze prachtige witte benen.
- De lokale bewoners vinden het niet erg om te wachten of mensen te laten wachten. Op het vliegveld bijvoorbeeld wou de man achter de balie eerst zijn koffie opdrinken voordat hij ons kon helpen.
- Bij elk pinapparaten staat er gemiddeld 10 man voor je.
- Ik heb vandaag mijn eerste handwas gedaan. Het is nog even afwachten of het daadwerkelijk schoon is geworden.
- Stoplichten voor voetgangers kennen ze niet. Het is hier heel normaal om gewoon over te steken bij een grote weg, de auto’s zijn dit gewend en stoppen dan ook voor je.
- Waar ik ook nog niet aan kan wennen is dat ik ‘’heel veel geld’’ op zak heb. Je hebt heel veel briefjes maar eigenlijk is het heel weinig waard.
- In Windhoek is het één uurtje later dan in Nederland.

De warme groetjes uit het prachtig Namibia.

• 02 Maart 2017 - 16:55

Kike:

Wat ontzettend leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je zoal meemaakt!! Ik ga je zeker volgen

• 02 Maart 2017 - 18:49

Jan Te Winkel:

Hoi Inge,

die 9 uur slaap geeft wel aan dat jij een ras-hoornenborger bent. Geen twijfel!

Fijne dagen in Namibië gewenst,

Gr.

Jan te Winkel

• 03 Maart 2017 - 14:18

Margo:

Hoi Inge,

Leuk om te lezen het blog. Ik hoop dat je een leerzame ,onvergetelijke en leuke tijd hebt daar met zijn allen.
    Succes met bijbruinen

• 04 Maart 2017 - 23:10

Daan:

Mooi verslag!! Ik hoop het optimisme
    de resterende drie maanden te volgen.
    Veel plezier en vooral succes!!

• 07 Maart 2017 - 21:54

Marcel En Henriette:

Leuk verslag heb je geschreven. Heel veel plezier in het prachtige Namibië. Geniet ervan! Groeten..