Herfst in windhoek, 25 graden maar - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Inge Hoornenborg - WaarBenJij.nu Herfst in windhoek, 25 graden maar - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Inge Hoornenborg - WaarBenJij.nu

Herfst in windhoek, 25 graden maar

Door: Inge Hoornenborg

Blijf op de hoogte en volg Inge

26 April 2017 | Namibië, Windhoek

Goedemiddag Nederland,

Het avontuur gaat heel erg snel en ik ben al weer over de helft. Maar wat een genieten in dit prachtige land. Vanaf nu nog drie weken stage en voor de rest alleen nog maar vakantie. Ook nog een aantal leuke dingen gedaan de afgelopen tijd!

Op vrijdag 14 april hebben we onze spullen gepakt voor een weekendje weg naar Erindi, een wildpark. We zijn vrijdag ochtend vertrokken met onze huurauto’s naar Omaruru een plaats dicht bij Erindi waar we zouden gaan overnachten. De heenweg was al een mooie uitdaging omdat de Tomtom ons door een rivier heen wou sturen en we daar toch niet de goede auto voor hadden. Gelukkig vonden we via google maps toch nog een andere weg om bij onze camping te komen. Eenmaal aangekomen hebben we onze prachtige tenten opgezet en kwamen we tot de conclusie dat we twee tentstokken misten.. Inmiddels zijn we zo ingeburgerd in de Namibische cultuur dat we goed kunnen improviseren dat dit totaal geen probleem voor ons was. Het was een prachtige camping met een zwembad en een leuke eetgelegenheid een paar 100 meter verder op. Hier hadden ze een heerlijk paas menu opgesteld met als toetje een red velvet cake, heerlijk!

Zaterdag 15 april zijn we vroeg opgestaan omdat we vandaag naar Erindi gingen om een game drive te doen. De game drive zou om 11 uur beginnen en we zouden er om 10 uur moeten zijn, het zou maar iets meer dan een uur rijden zijn dus kwart over 8 vertrekken zou vroeg genoeg moeten zijn toch? Ja normaal gesproken zou dat zou moeten zijn, echter moet je dan niet vast komen te zitten in een rivier bedding.. Ze hadden ons verteld dat je geen 4x4 nodig had om in het park te komen, dus dit hadden we niet.. Nou ja dan kom je dus vast te zitten in het zand.. Achteraf konden we er wel om lachen dat 10 man ons moest helpen om de auto uit te graven in de brandende zon, om hem vervolgens uit het zand te duwen.

En eindelijk waren we aangekomen bij de game drive (oja we waren ook nog een keer de verkeerde kant op gestuurd wat ook nog voor wat vertraging zorgde). Inmiddels wel ruim een uur te laat maar ja we waren er en aangezien wij toch de enige waren die om 11 uur de game drive had geboekt konden we meteen gaan rijden. Wat een prachtig park met veel mooie uitzichten en wilde dieren. Het hoogte punt van de dag was dat we twee mannetjes leeuwen hadden gezien. Daarnaast ook olifanten, zebra’s, giraffen, oryx, impala’s, waterbokken, nijlpaarden en apen.
De zondag hebben we nog genoten van Daan Viljoen, een wildpark dicht bij Windhoek waar we 9 kilometer hebben gelopen over rotsen en door de natuur heen, wat een tocht. Het was flink zweten want het was toch iets langer dan we hadden verwacht.. Ook gingen we voor de dieren en hebben we er maar een paar gezien op grote afstand, dat was een beetje jammer maar goed we hadden onze exercise weer gehad voor die dag.

Nadat we onze ochtend hadden besteed aan ‘’een beetje rondlopen’’, hebben we onze middag heerlijk genoten van een groot meer genaamd Penduka. Een prachtig meer, midden tussen de sloppenwijken van de stad. Behalve het prachtig uitzicht was er eigenlijk ook vrij weinig te doen dus zijn we al snel weer naar huis gegaan om onze auto te laten wassen, aangezien we deze weer schoon terug moesten brengen. Ook dat ging helemaal in de Namibische stijl.. Niet door een wasstraat heen maar alles met de hand. We kwamen bij een ‘’wasstraat’’ en hebben onze auto laten wassen voor 60 Dollar (4 euro), die man heeft er twee uur over gedaan om onze auto te wassen, van binnen en van buiten dat wel, maar twee uur….

Op stage heb ik de afgelopen twee weken op de intensive care gestaan, een interessante afdeling met veel verschillende ziektebeelden. Ik heb hier brandwonden verzorgd, samen met twee verpleegkundigen. Het was erg mooi om te zien dat de verpleegkundigen gingen zingen en bidden voor de patiënt. Het waren gelovige liederen in het Zuid-Afrikaans die goed te begrijpen waren.

Het afgelopen weekend zijn we vrijdag nog heerlijk uit eten geweest bij Nice. Dit is een restaurant dat wordt gerund door koks in opleiding. Hier heb ik na ruim 8 weken weer zalm gehad, was smaakte deze heerlijk. Ook de wijn die ik er bij heb gedronken was lekker, Cape Elephant, zeker een aanrader.

Afgelopen maandag ben ik naar de afdeling CDC gegaan, een soort GGD (gemeentelijke gezondheidszorg). Hier hebben we de hele dag bloed geprikt. Al deze mensen hadden HIV en de meesten waren al onder behandeling. Deze mensen moesten bloed laten prikken om te kijken of het virus goed besteden werd. Eigenlijk is bloed prikken helemaal niet zo moeilijk als je het maar gewoon een aantal keer gedaan hebt. Dinsdag ben ik naar de eerste hulp gegaan omdat hier deze week stage ga lopen. Het was een rustige dag met weinig echte spoed. In Namibië is het namelijk zo dat op de spoedeisende hulp er van de 200 mensen er maar 4 echt spoed zijn..

Ik ben via via in contact gekomen met een verpleegkundige die werkt in een privé ziekenhuis in windhoek, deze heb ik dinsdag avond mogen ontmoeten bij Joe’s Beerhouse. We hebben genoten van gefrituurde champignons en een heerlijke chocolade mouse. Ook heeft ze me uitgenodigd om binnenkort mee te gaan kijken in het privé ziekenhuis, zoals ik het zo hoor klinkt het alsof ik dan een beetje terug in Nederland ben.

Nou das best een flinke blog dit keer. Ik hoop dat ik jullie een beetje mee kan laten genieten van dit prachtige land.

Groetjes en tot snel, Inge

• 26 April 2017 - 19:13

Truus Scholten:

Dat heb je zeker! Dank je wel ! Deze ervaring pakt niemand je weer af! Heb weer genoten van je verhaal!gr Tante Truus.