Blog 3, lekker eten, zonnen, stage lopen en feeste - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Inge Hoornenborg - WaarBenJij.nu Blog 3, lekker eten, zonnen, stage lopen en feeste - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Inge Hoornenborg - WaarBenJij.nu

Blog 3, lekker eten, zonnen, stage lopen en feeste

Door: Inge Hoornenborg

Blijf op de hoogte en volg Inge

26 Maart 2017 | Namibië, Windhoek

Hallo vanuit het zonovergoten Namibië!

Het is al weer bijna twee weken geleden dat ik mijn vorige blog heb geschreven dus het is wel weer tijd voor een update vanuit dit prachtige land. Morgen is het precies 4 weken geleden dat ons avontuur is begonnen, de tijd gaat zo snel.

De afgelopen twee weken heb ik mijn tijd vol gemaakt met stage lopen op verloskunde. Een erg bewegelijke afdeling met gezellige collega’s en heel veel andere verpleegkunde studenten uit Namibië. Hier is het namelijk gebruikelijk dat verpleegkundigen de bevallingen doen, dit is anders dan in Nederland want hier moet je hiervoor een aparte HBO opleiding verloskunde voor volgen. Echter is dit voor ons natuurlijk juist daarom hartstikke interessant. In de afgelopen twee weken ongeveer 15 bevallingen mogen zien en ook regelmatig kunnen helpen bij het klaar maken van spuiten en het onderzoeken van de baby en de placenta.

Het weekend van 18/19 maart stond in het teken van lekker eten en een feestje. Aangezien wij geen oven hebben, en de overburen (ook Nederlandse verpleegkunde studenten) wel hebben we donderdag lekker lasagne gegeten. De dag er op hadden we van een Namibiër gehoord dat we een keer Capana moesten gaan eten. Capana is vers rundvlees gebakken op een braai (bbq met hout) met heerlijke pittige kruiden. Dus wij hadden hier wat navraag over gedaan en hebben een taxi genomen naar een lokale markt waar ze capana verkopen. Je mag van elke braai wat proeven en kan dan beslissen hoeveel vlees je wilt hebben en voor welke prijs, het is hier namelijk gebruikelijk dat je moet onderhandelen over de prijs van het vlees. Voor Nederlandse begrippen is het vlees super goedkoop en heerlijk. We hebben het gegeten op brood met een salade van ui en tomaat. Wat heb ik genoten van dat broodje, ik weet zeker dat dit niet de laatste keer was dat wij capana hebben gegeten.

Het zelfde weekend zijn we ook nog uit geweest omdat het de verjaardag was van Ilse. Dit was in club London waar bijna alleen maar blanke Namibiërs zijn. Het voelde voor even alsof we weer terug waren in Nederland met de zelfde muziek, gezelligheid en omringt door blanken. Het grote verschil met Nederland in deze club waren de prijzen voor de drankjes. Een biertje heb je al voor 1 euro en 30 cent! Op zaterdag was het Saint Patrick’s Day, een feest waarbij iedereen in het groen is en het bier groen is gemaakt. Het was een erg gezellig feest bij Joe’s Beerhouse en later op de avond hebben we hier ook gegeten. Er stonden allerlei wilde dieren op het menu en ik ben gegaan voor een spies van: Springbok, Oryx, Zebra, Krokodil en Kudu. Voor de mensen die denken dat krokodil naar kip smaakt, ik kan je vertellen dat dat zeker niet het geval is.. Krokodil was de enige die ik niet lekker vond. De rest smaakte heerlijk!!

Afgelopen dinsdag was het Independence day, wij zouden denken een dag met veel feesten en gezelligheid. We hadden gehoord van het Independence stadium waar wat te doen zou zijn, echter was dit niet het geval en zijn we maar weer terug gegaan naar Windhoek. Waar we hebben genoten van een wafel met twee bolletjes ijs (voor maar 2 euro en 20 cent). Woensdag hadden we zin om echt Hollands te eten, Pannenkoeken!!

Mijn laatste dag op verloskunde was een bewogen dag. Een aantal bevallingen gezien waarvan er eentje heel snel ging. Echter ook voor het eerst gezien dat het mis ging. Er kwam een meisje binnen met de ambulance die pas 26 weken zwanger was meer al wel weeën had. De bevalling duurde te lang en het kindje heeft het helaas niet overleeft ondanks dat de verpleegkundigen nog hun best hebben gedaan. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe klein het kindje dan nog is en heftig om het dan te zien sterven.

Vrijdag zijn we wezen winkelen bij het craft centrum. Allemaal kleine winkeltjes met lokale spulletjes en souvenirtjes. Hier hebben we ook uitgebreid geluncht met een heerlijk omelet. Gisteren was er Kaneval (carnaval) in Windhoek. Dus wij verkleed in onze Hunter’s shirts (bier merk) er naar toe. Echter was het dus niet gebruikelijk dat je verkleed ging.. Wel hebben we erg genoten van de sfeer, gezellige Duitsers en een biertje.

Vandaag nog lekker genoten van het zonnetje en me opladen voor volgende week. Vanaf morgen ga ik stage lopen op de afdeling kinderchirurgie, ik ben benieuwd!

Groetjesss

• 26 Maart 2017 - 19:54

Truus Scholten:

Leuk verslag heb er van genoten. Je maakt veel mee vreugde en verdriet liggen vaak zo dicht bIj elkaar. Geniet er zoveel mogelijk van.groetjes hou je taart!,Tante Truus!!

• 27 Maart 2017 - 08:39

Sacci:

Wat een leuk verslag weer Inge, erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar. Veel plezier nog.
    Liefs Sacci